• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Zwiększanie efektywności uczenia się i poprawa jakości i organizacji pracy

Strony

  • Strona główna
  • ewa
  • Księga gości

Kategorie postów

  • Aleksandra Cieślak (1)
  • Beata Postawa (6)
  • Ewa Pirowska (5)
  • Ewa Szary (4)

Kategoria

Ewa Szary

Krótko o mózgu

 

Roger Sperry laureat nagrody Nobla stwierdził że tak naprawdę mamy dwa mózgi i udowodnił że kazda z połkul niezaleznie od siebie moze przejmować funkcje całego mózgu.

To przełomowe odkrycie ma ogromne znaczenie dla lepszego zapamiętywania,szybszej nauki.

Lewa półkula przetwarza informacje na poziomie :logiki,słów,zbiorów,liczb,kolejności,liniowości analizy .

Prawa półkula posługuje się rytmem,wyobraznią,snem  na jawie ,barwą,wymiarami,relacjami przestrzennymi obszarem całosci czyli syntezą.

Jeżeli więc obie półkule pracują jednocześnie tym bardziej chłonna jest nasza pamięć i łatwiejszy proces zapamiętywania.

Przykład -jeżeli lubimy tańczyć łatwiej nam będzie się uczyć języka obcego

a ucząc się jezyków mamy większą kontrolę nad ruchami ciała.

 

Nasz mózg potrzebuje też odpowiedniego "paliwa" diety która wzmocni nasze komórki mózgowe.

Potrzebujemy protein ,weglowodanów,witamin z grupy B oraz A,C,E dobre tłuszcze olej np: rzepakowy ,lniany  a co najważniejsze unikajmy żywności przetworzonej z duża ilościa soli i cukru.

ewa szary

07 stycznia 2016   Dodaj komentarz
Ewa Szary  

Mnemotechniki

Zastanawiałam sie ostatnio ucząc się do egzaminu co zrobić zeby trochę "przyśpieszyć" i żeby efekty były bardziej zadawalajace.

I tak dotarłam do informacji na temat mnemotechnik.To nic innego jak sposoby na zapamietywanie ,przechowywanie i przypominanie informacji,co  pozwala na zwiekszenie możliwosci naszej pamięci.

Za twórcę technik pamięciowych uwaza sie Simonidesa z greckiej wyspy Keos .To tam zauważono że istnieją pewne szczególne prawa pamięci dzięki którym można szybciej się uczyć.

Skojarzenia,porządkowanie wykorzystywanie obu półkul mózgowych,skróty językowe to kilka ze sposobów doskonalenia pamięci.

Dla mnie sposobem na zapamietywanie jest przywoływanie obrazów i kojarzenie z posiadana wiedzą.Bywaja czasami nawet absurdalne ale wyobraznia jest jednym z kluczy do łatwiejszej nauki.

Ta metoda jest też skuteczna w przypadku dyslektyków.Uważa się że własnie takie osoby mają bardziej wyostrzoną wyobrażnię "widzą więcej" niż inni.

Zgadzam się z twórcą tej teorii Ronem Devisem ,tym bardziej że jestem  mamą trójki dyslektyków

i przećwiczyłam metodę skojarzeń wielokrotnie z dobrym skutkiem.

04 stycznia 2016   Dodaj komentarz
Ewa Szary  

Nauka przez całe życie

Nie odzywałam sie za wiele ,nawet bałam sie że niezdąże zgłosić swojego udziału w naszym blogu jest to tym bardziej dziwne że bardzo entuzjastycznie podeszłam do tego zadania.

Ale życie jest nieprzewidywalne i oto niejako na własnej skórze przerabiam metody skutecznej nauki.

Przyczyną tego przyśpieszonego kursu jest moja mama. Osoba 84-letnia po operacji biodra ,wróciła do domu a ze nie moze mieszkać sama zamieszkałyśmy razem.

Pojawiły się problemy z pamięcią, organizacją czasu.Na nic się zdały moje pobożne zyczenia i prośby :przecież musisz to pamiętać ? lub zawsze to robiłas ? dlaczego nie umiesz pić z kubka? Trzeba zorganizować zycie od początku ,od samego początku! Praca ,praca,praca..

Zastosowałam wszystkie znane mi metody.Poznawanie przez zmysły rózne faktury,zapachy , konsystencje i dzwięki.Przedmioty oznaczone kolorowymi karteczkamiz rysunkiem i opisem zastosowania.

Gra w skojarzenia , memory dobieranie par, kolorowanki dla dorosłych.

Nauka chodzenia tu poszalałam ponieważ poszczególne kroki miały określone nazwy np. idziemy krakowiakiem .

Czytanie i opowiadanie, przeczytanej treści.Śpiew, wiersze,zagadki wspomnienia z dzieciństwa.

Wspomniana w poprzednim moim poście Violett Mass wielka orędowniczka integracji sensorycznej , opisała w jednej ze swoich publikacji ,ze tak jak rehabilitujemy dzieci z zaburzeniami SI tak też możemy dzialać na seniorów.

Niezwykle istotna jest strona psychiczna ,pokonanie barier myślowych i przekonań z którymi sobie nieradzimy.Stosuję pewne elementy Racjonalnej Terapii Zachowania i elementy wizualizacji.

Próbuję moją mamę zachęcić aby wyobraziła sobie jak to będzie jak będzie sprawna.

Widzę że sprawia to jej przyjemność.Są postępy i to bardzo mnie cieszy.

A ja korzystam z mapy myśli ,to świetne narzędzie i sposób na zapanowamie nad dużą ilością informacji(wszystkie ważne!) i planowanie kolejnych dni,działań medycznych i zapisywanie postępów. 

Wiem też że konsekwencja w działaniu,cierpliwośc,wytrwałość dużo życzliwości oraz metoda nauki dostosowana do możliwości ,wieku i predyspozycji ucznia to podstawa w osiągnięciu pozytywnej zmiany.

ewa szary

27 grudnia 2015   Dodaj komentarz
Ewa Szary  

techniki uczenie się

 Zastanawiałam się ostatnio, co wpływa na to jak szybko się uczymy.

Budowa i funkcje mózgu to sprawa powiedzmy znana .Co prawda nie do konca bo biorąc pod uwagę jak niewielki procent  możliwosci naszego mózgu wykorzystujemy ,mamy  co robic przez wiele pokoleń naukowców.

Jednak  podstawowe informacje to podział na dwie półkuke lewą i prawą połączonych ciałem modzelowatym.

Prawa półkula to  działania twórcze,intuicja,marzenia,synteza,muzyka.obrazy ,kolory.

Lewa to logika ,analiza,liczby ,porzadek,słowa,linealnośc.

Są wśród nas tacy u których dominuje półkula lewa (logiczna) lub prawa (twórcza).

Wydawało by się więc ze wystarczy tak "podać"wiedzę zeby zadziałały  obie półkule i zapamiętujemy to co trzeba.

Jednak proces uczenia nie jest tak prosty ,

Każdy z nas preferuje inny sposób uczenia się,Są więc i wzrokowcy,słuchowcy,kinestetycy,dotykowcy.

SPOSÓB UCZENIA SIĘ = DOMINACJA PÓŁKULOWA + STYL UCZENIA

Osobiscie uważam ze efektywność naszego uczenia możemy zwiększyć dbając o współpracę wszystkich naszych zmysłów ,pisze o tym Violet Mass w swojej ksiązce "Uczenie się  przez zmysły" , ale  to w następnym wpisie,

ewa szary

28 listopada 2015   Dodaj komentarz
Ewa Szary  
Kreatywnekobiety | Blogi